Sweet Space byThanya.blogg.se

En plats om sött och bakvek

Green Tea Macarons : Dark Chocolate VS Honey-Lemon Cream Fillings

Publicerad 2015-04-07 11:27:00 i Allmänt,

 

Green tea Macarons with Honey Lemon curd vs Choccolate Ganache Fillings

It's ... GOOD.. really, a high quality green tea powder boots a unique taste to french macarons. It's fresh, smell really nice and it matches so great with honey lemon curd or even dark chocolate ganache. The unique bittery taste from green tea also well balance sweetness of macarons.

If you like green tea, try this recipe, you are gonna love this cutie yummy...Enjoy!

Here is my recipe:

28 shells 14 macarons , dia 33 mm (fits to my one tray size)

**** my oven***
150c varmluft 8 mins
drop to 130-140c varmluft 5-8 mins.

egg whites 45
sugar 36

almond 59
powder sugar 81
green tea powder 3/4 tbsp

green food coloring if desire (I did not add any color in this batch).

Honey lemon curd

1/4 cup caster sugar
2 egg yorks 
45 g butter
3 tbsp honey 
1 tbsp milk
1 tbsp lemon juice

Chocolate Ganache

60 ml whipping cream
60 g dark chocolate (at least 72%)
2 tsp butter, softened

 PÅ SVENSKA

Riktigt GOD smak , en hög kvalitet grönt te pulver stövlar en unik smak till franska macarons . Det är friskt , 
luktar är riktigt trevligt och det matchar så bra med honung lemon curd eller ens mörk choklad ganache . Den
unika bitter smak från grönt te också väl balansera sötma av macarons . Om du gillar grönt te , prova detta recept , kommer du att älska denna gulligt smaskiga ... Njut !

 

Här är mitt recept :

ca 15 macarons **** Min ugn *** 150c varmluft 8 minuter sjunka till 140c varmluft 8 minuter . äggvitor 45 socker 36 mandelmel 59 floursocker 81 grönt te pulver 3/4 msk Grön karamellfärg kan även användas om så önskas. ( jag inte lägga någon färg i denna sats ) . Honung lemon curd 1/4 cup strösocker 2 ägg yorks 45 g smör 3 msk honung 1 msk mjölk
1 msk citronsaft

choklad Ganache
Jag gjorde en hel del och frysa det till nästa gång, det fungera jättebra.

60 ml vispgrädde
60 g mörk choklad ( minst 72 % )
2 tsk smör, mjukt

 https://instagram.com/sweetspace_bythanya/

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sweets Space

HejI Mitt namn är Thanya , jag bor i Bromma , Stockholm med min man Peter och två lilla söta döttrar, Sydney och Linnea . Jag älskar att laga mat och baka för att upprätthålla både hälsosam och lycka för dem små folk :) . Sött och bakvekt är som min passion och *addiction' , särskilt franska Macarons . De är super söt och läckra. Jag börjar baka som en hobby men nu det blivit något större. Jag är också glad att dela mina*sweets* och passion med er , söta folk . Kram Enjoy!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela