Sweet Space byThanya.blogg.se

En plats om sött och bakvek

Green tea Matcha Sponge Cake

Publicerad 2016-04-21 18:25:27 i Allmänt,




Recept
Green tea Matcha Sponge Cake
Grönte tårta
80 g gula ägg
20 g socker
40 g raps olja
1 msk/8 g grönte pulver
Tillsätt 20 g kokande vatten; Blanda tills slät; tillsätt 30 g rumstempererat vatten; blanda väl; avsatts för att svalna
50 g cake flour (eller 40g vetemjöl och 10g potatismjöl )

150 g ägg vita
55 g socker
1/4 tsk citronsaft 

Gör så här:
1. Värm ugnen till 160 ° C. Mät ingredienser för tårta och förbereda grönt te som beskrivs.

2. Vispa 10 g strösocker med äggulor tills få mycket gräddig och fluffig blandning (detta bidrar till att få mer volym och fluffig kaka eftersom jag inte använder någon bakpulver. Tillsätt olja. Vispa tills bara kombineras. Lägg grönt te smet. Vispa tills bara grundligt blandad. sålla mjölet i blandningen. Vispa tills bara blandas ordentligt (hårt men inte för lång.

3. vispa äggvita tills skummande. Tillsätt  citronsaft och Vispa tills tjockt skum former. Gradvis lägga 55 g strösocker samtidigt som vispa. Fortsätt att vispa tills fast topp skede.

4. Tillsätt hälften av äggvita i ägghulorsmet. Blanda med visp tills nästan ännu. Lägg resterande äggvita. Blanda med visp tills nästan ännu. 

5. Häll smeten i kakform, långsamt och från ca 30 cm hög. Jiggle pan tills smeten är jämn.

6. Grädda tills mitten av kakan gör inte mosa ljud när man trycker försiktigt, ca 55 minuter.

7. Ta bort kakan ur ugnen. Släpp pannan på bordet några gånger och vrid kakan upp och ned på gallret till cool.

Glasyr tårtan med vispad grädde och grönt te pulver.


Happy Sweet Baking!! Puss!




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sweets Space

HejI Mitt namn är Thanya , jag bor i Bromma , Stockholm med min man Peter och två lilla söta döttrar, Sydney och Linnea . Jag älskar att laga mat och baka för att upprätthålla både hälsosam och lycka för dem små folk :) . Sött och bakvekt är som min passion och *addiction' , särskilt franska Macarons . De är super söt och läckra. Jag börjar baka som en hobby men nu det blivit något större. Jag är också glad att dela mina*sweets* och passion med er , söta folk . Kram Enjoy!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela